Wednesday, April 27, 2011

Terung paling kecik di dunia

Assalammualaikum,
N3 hari nie BSB nak sambung sikit pasal hari tue yg pergi membeli barang2 basah kat Mydin terjumpa ler terung cawing macam kat bawah nie. Uorls tahu tak terung nie kalau kat kampung tumbuh meliar jer kat belakang rumah BSB dulu. Betul ler org tua2 kata kalau dah hari2 tengok memang tak pandangkan....tapi tak tengok atau dah lama tak jumpa mula ler rasa teringin nak makan? Tapi hubby dan anak2 semua tak makan terung cawit nie. Bagi orang2 kat subang jaya nie diorg panggil terung pipit atau terung rembang. Terung pipit nie memang banyak khasiat nyer dan mempunyai vitamin A, C & vitamin BI. Terung nie boleh dimakan mentah jer ataupun di rebus dan cicah dgn sambal belacan. Kalau nak sedap lagi buat sambil tumis ikan bilis + terung cawing nie...sodapppp....
Okkkkk sampai sini dulu coretan BSB di pagi2 rabu yg indah nie...
jumpa lagi...Sekian
Taaataaa Tiiitiii Tuuutuuu & ADIOSSS.

30 comments:

d'La Fadelia said...

Salam BSB, klu tak tempat saya panggil terung nie terung pipit.
Klu nak makan terung nie seeloknya dicelur dahulu or diletakkan sekejap dia atas nasi panas.
che-D selalu masak bersama tempe dan bilis masak kicap. Sedap.
(masakan jawa)hehe. Nanti che-D masak jg k. Tp stok kat belakang rumah tengah xde...

Amiizaa2001 said...

waaaa lom penah try lagi:) nampak sodappp.....:)

Hanis Azla said...

alamak sedapnya.. dah lama tak makan sambal tumis ikan bilis terung pipit tu..

EL MARIACHI said...

amalkan makan ulam ulaman untuk awet muda...hehehe

atIEsAyAnGkAmU said...

assalam akak..

atie tk penah tgk lg terung neh..
sedap tk kak?
harus cube neh...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

d'La:kalau buat sambal picit pun sedap kan?

Amizza:apa lagi try lerrr..

Hanis:kat Mydin ada jual...

Mie:aku setakat terung cawing nie boleh lerrr...

atie:isi terung nie biji kecik2 tak ler sedap sangat pun, tapi akak nie dah lama x makan tue yg teringin bebenor.

εïз mummyHaza εïз said...

sedapnyer... Dulu2 haza kena beguk guna terung pipit ni sebagai ubat... hehehe 7bijik terung pipit ni di jadikan rantai.. So, pakai la mummyHaza rantai berbuahkan terung pipit ni selama seminggu... :)

Cik Sue said...

BSB...
masa aku kekecik dolu selalu aku nampak terung nie...tapi aku mmg x suke rasenyer cam pahit ckit...uhuhuhu

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

MummyHaza:BSB pernah tengok org pakai rantai terung pipit nie..heee hee mesti mummyHaza cute kan masa tue?

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Ciksue ko apa class nak makan terung liar nieee...

aZuMaya said...

ramai betui pengikut ko yea.... no wonder lerr ko dpt anugerah blog terbaekkkkkk..... terung pipit nie masa kecik2 aku suka main masak masak atau main pondok2..kalau tak caya .. ko tanya cik sue... hehehhehe ....

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

memang sedap teung pipit masak pedas pastu makan ngan telur dadar memang meletupppp.....ummmpppp

Yan said...

terung cawing nama dia. kitarang panggil terung pipit. Di rebus dan jadikan ulam.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Cikrin:iya lerrr kat kg terung nie buang2 jer tapi kat Mydin RM2 hinggit ko tau tak sebungkus kecil nie.

Lizz:memamg sedap...tambah dgn nasi panas pehhh sodappp.

KakYan:kat kg saya terung cawing tapi yg pasti memang sedap nie..

zaidah said...

sedap terung tu kan....

maya amir said...

ohhww..my MIL suke sgt masak terung pipit ni.. ade tumbuh kat blkg umah.. i kurang gemor..:)

adarnadzmie said...

di kg akak panggil terung belanda... wat sambat sedap ni... tapi tak mkn sgt.. suka tgk jer..ciutkan...

miezaniera said...

rindunyeeee nk makan sambal terung kecik nih..sapen k tlg masakkan utk i hehehe

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Zaidah:memang sedap tapi susah nak dpt kt shah alam nie..

Maya Amir:mykid pun x suka..i seorg jer yg suka.

Adarnadzmi:memang cuitkan terung nie..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

miezaniera:kalau u jiran BSB dah tentu dpt rasa terung cawing nie..

Rinna said...

Hmm..tak penah lagik makan terung kecik2 gini yg penah makan terung telunjuk tuh jerk.. Nampak sedapnyaa..goreng ngan ikan bilis.. :)

nieda said...

terung pipit..selalu kt kg masak sambil tumis bilis letak terung ni

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Rinna:nanti boleh ler cuba terung pipit nie..sedap tauuuu

Nieda:memang sedapkan buat sambal tumis ikan bilis...

kakyong said...

kakyong suka buat sambal tumis... sedap... buat ulam pun sedap...



n3 terbaru kakyong.com
Asmara 2 episod 8 buat saya SENTAP
Apa lagi boleh dibuat dengan buah sukun
Yang best tentang Tweetdeck

Hafriz Mohamad said...

uwah! td jer bru brcerita ttg trung nih..
mse kcil2 dlu ktorang slalu main tmbak2.. snapang dbuat dr kayu.. dan terung kecik ni la yg jd plurunye..

x sakit klau kne.. tp agak pdih jgk la... hehe. mkn lg sodap!! hihi

Zefa NorAsmara said...

hehe.. ketinggaln keretapi la komen daku ni. Tak kira, nak komen jugakkk.. pokok dia ada tepi rumah je.. BSB meh datang petik, tak yah beli kat mydin.. :-)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Kakyong:memang sodappp kannn

Hafriz:kalau kat kg macam tue lerrr tapi kat kl nie kena beli ler kalau teringin nak makan.

Zefa:heeheee kalau BSB jirin zefa boleh ler minta sikit nak buat sambal picit + terung cawing.

bersama kak Es said...

terung pipit sambal memang sedap.

:)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Kak ES:sambal tumis terung pipit + ikan bilis pehhh sodappp

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Kak ES:sambal tumis terung pipit + ikan bilis pehhh sodappp