Thursday, April 14, 2011

Cubaan ke 2

Assalammualaikum dan selamat pagi di hari Jumaat yg mulia ini. BSB nak citer sikit pasal kek pisang kukus yg BSB try buat minggu lepas. Ini adalah cubaan kali kedua BSB membuat nyer setelah cubaan pertama kek pisang kukus BSB menjadi bantat....tapi kali kedua nie pula ok lembut, gebu, manis semua cukup tapikannnn... cuma kek nie lembab sikittttt jerrr... mungkin BSB tak masukan overltte kot (itu ler kata ciksue) apa kebenda overltte tue ciksue Oooo???? jom kita layan sama2....

****Ini ler hasil nyer kek pisang kukus BSB cubaan kali ke-2****

****kek pisang kukus di dalam periuk...heeeheee sbb loyang BSB kecil sangat.****
****Ini cubaan pertama BSB, kek pisang ku yg bantat.****
****Kek pisang tengah di kukus di atas dapur.****

BSB tengah sibuk kat dapur abang Qaiser pun mula ler nak menyibuk menolong....bukan apa tue nak makan pisang yg BBS nak guna utk buat kek pisang nie...dah ler dapur BSB nie comel ditambah pula 3 assistent chief masak....peehhh bertambah sempit ler dapur BSB nie...ok sampai sini dulu coretan BSB. Selamat berhujung minggu dan selamat bersantai2 bersama keluarga tersayang.. byeeebyeee taaatttaaa tiiitttiiii tuuutuuuu....ADIOS.

resepi kek pisang kukus ala2 BSB:-
Bahan2 nyer-
pisang montel 4-5 biji (dilenyek sampai halus)
tepung gandum 2 cawan (ayak bersama baking powder)
baking powder 1 sudu makan
gula halus 1 cawan
telur ayam 4 biji
minyak masak suku cawan
esen vanila 1/2 sudu teh
secubit garam

Cara2 nyer:
Putar telur dan gula sampai kembang dgn mixer (lebih kurang 40 minit dgn kelajuan aras 3)
dah kembang masukkan pisang dan esen vanila dan garam.(mixer lagi selama 3 minit)
masukkan minyak masak pulak dan mixer lagi 3 minit
angkat mixer masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di kacau guna senduk kayu jerrr
lumurkan loyang dgn minyak masak dan masukkan adunan ke dalam loyang.
kukus selama 45-50 minit atau sehingga kek kita masak.
siap dan boleh dipotong untuk di makan seisi keluarga.

****selamat mencuba resepi yg simple beb****

20 comments:

Amiizaa2001 said...

bestnya dah lama tak buat kek pisang:)

Cik Sue said...

Assalam BSB...
WaaaaH meriah erk kek pisang hang..Sebelum cik rin ucap tahniah kat hang, aku dulu nak ucap tahniah kat hang kerana berjaya buat kek pisang resepi turun temurun dari ladang "teh" ooopppsss silap..ladang pisang ler..Dasyat arrrgg siap ada gambar kukus & lesung lagiiii..Ganasss tue heheheh. X per nanti aku bagi ko overllete tue erk..buat sedap2 baw gi opisss oteyyy

sahromnasrudin said...

kek nie buatnya mcm apam gula hangus ke?? tgk cara kukusannya lebih kurang je

miezaniera said...

teringt kek pisang mak kt kampung ;D

Yan said...

Overlet tu bahan pelembut lah CIk Sue.. Kena letak ye.. Mana recipe nya..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Amiiza:nanti boleh le try senang jer..

Ciksue:nanti aku try kali ke3 pulak.

Sahrom:lebih kurang lerrr..cuma masukkan pisang jer...tapi saya x pernah cuba buat kek gula hangus lagi.

KakYan:bukan Cik Sue tapi BSB..heeehee akak mesti confiuskan. saya dah masukkan resepi nyerrr...

EL MARIACHI said...

asyik asyik kek pisang...nanti aku pun nak try buat jugee...

nieda said...

tahniah...kali ni menjadi.mesti puas hati dpt buat dan sedap kan

Cikgu CTE said...

wah...sampai tekan dengan lesung batu lagi pengkukus tu....teringat kat rumah mak...mungkin ini petua jugak kan?

apa-apa pun saya suka kek ini tapi malangnya anak-anak kurang minatlah....

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Mie:apa lagi moh kita buat kek pisang..

Nieda:memang puas tapi BSB nak try lagi sekali nak bubuh overltte pulak.

CTE:tekan dgn lesung batu supaya wap tak kena kek pisang.

Puanbee2 said...

BSB bee pun baru buat haa..tp tk pakai resepi bantai masuk dlm periuk jer ..tp anak2 ttk suka ler pulak!!

Piasara said...

"kira ok lah tu...buat sekali tak jadi,cuba lagi...bila dah jadi puas rasa hati..hhehehe..dah post mortem ker nape tak jadi yg 1st try dulu BSB?"

MulutPayau said...

kek pisang.!!!!..Mp mmng suka kek pisang....Tapi tgn tak brapa rajin nak buat...biasanya beli jer..
Rajin betul BSB yer...

Hafriz Mohamad said...

em em em... Nak tikit!!! hehe.. ^_^

aZuMaya said...

OK..MENTOR DTG KOMENG......FAD AKU TUNGGU PERCUBAAN KALI KE 3 ....TUNGGGUUUU..... NANTI KO CUBA APOM GULA HANGUS...TUE SENANG MAAA

εïз mummyHaza εïз said...

wahhh tahniah... hehehe nyum nyum...'
handsome nye qaiser.. hehehe

bsb, haza tag bsb 1 GA...
http://mummyhazasukacontest.blogspot.com/2011/04/twinscraftlifes-1st-lucky-draw.html

kakyong said...

mak ai, lamanya nak kena putar telur tu sampai 40 minit... huhuuu... x rela nak tunggu lelama camtu...


n3 terbaru kakyong.com

si pengcapture 55555
kasut saya saiz 4 ajer
Keyword terhangat di pasaran

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Bee:Nasib baik mykids suka pulak kek pisang nie..tue yg BSB belajar buat sendiri tueee

Piasa:heehee 2nd time baru jadi..yg first tue bsb belander pisang + air. tue yg kek pisang tue bantat.

Pulutpayau:mykids yg suka sangat..itu yg buat sendiri tuee..

Hafriz:kalau hafriz jiran BSB tentu dpt rasa kek pisang nie..

Cikrin:kkk nanti aku try kek gula hangus pulak..tungguuuu

MummyHaza;Tq nanti BSB ambil tag tue kkk...

kakyong:tq singgah kat sini.. tue ler pasai lama kan? tapi kalau mixer sekejap BSB tak tahu pulak jadi ker tak?

Myra Jay said...

Kek kalau kukus mmg sedap dan lembab.. Yg penting sedap... :)

Lama dah xmakan kek pisang nieh..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

MJ:kakak punya lembab tak kering sangat..