Sunday, February 27, 2011

kundas

(Gambar dipinjam dari uncle google)
Assalammualaikum dan salam sedingin petang di hari minggu.
Petang2 nie kalau dapat kundas macam kat atas tue mesti sedapkan.
Semenjak BSB joint FB kat Lenggowean nie macam2
citer dan info yang BSB dapat dari kengkawan kat kampung BSB.
Kiranyer terubat ler sikit rindu pada kampung halaman BSB tueeee di Hulu Perak.
Dalam FB ada ler citer pasal kundas,
tetiba BSB teringat masa BSB sekolah rendah dulu,
selalu makan kundas yang dibelah ditengah2 dan dibubuh kuih kacang...
Masa tue seketul kundas heger nyer cuma 5 sen jerrr...
Sekarang mahu 20 sen agak nyerr..
emmmm sedap betul lerrr.
Kuih nie menyerupai kuih cakoi tapi kundas kat kg BSB nie berbentuk seakan 4 segi,
rasanyer lebih lembut, gebu dan berongga.
Adunan nyer pula cuma tepung gandum, garam, soda bikarbonat dan air.
simple jer kan...
Kuah kacang nyer pula rasa manis2 pedas dan tidak terlalu pekat.
BSB pernah try buat kundas macam nie,
tapi tak berapa sedap lerrr.. tak macam kat kampung BSB tueee...
ok..stop dulu citer kundas, nanti ada org mengidam nak kundas nie pulak,
jenuh ler BSB nak order dr kampung...jumpa lagi..ADIOSS

9 comments:

kpah k-poh said...

ada nama lain tak bagi si kundas ni??? kalau ikut bahan2nya tu...macam kuih cakoi je...

zarina said...

macam tak pernah tau je kewujudan kuih ni..hehe..atau macam burger malaysia?

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Kpah: rasanyer tak ada nama lain ler, orang lenggong semua panggil kundas. ianyer lebih gebu & lembut.

Zarina:kundas nie lebih lembut dan gebu dari burger malaysia.

Amiizaa2001 said...

BSB: tk pernah tgk rupa kundas tu amcamamna.......

A.s.t.i.n.a said...

cakoii? wah lama tak makan.. cicah susu manis..

mama qistina said...

kat sentul ada gak ...kuih cam cakoi dalam ada inti kacang ...agaknyalah...nama apa tak pernah amik tau...makan je tau...hihih...

misza said...

yess. teringin la pulak. masa kecik dulu nenek selalu buat. tapi dia buat manis sikit. kita orang makan camtu jer, tak yah kuah.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Amizza: ruper nyer macam pic N3 BSB nie...tapi yg BSB makan tue belah tengah2 letakkan kuah kacang.

Astina: lebih kurang macam cakoi, tapi lebih lembut, gebu & lembut.

Mama Qistina: rasa nyer tue pau kacang goreng, kundas lebih kurang macam cakoi.

Misza: yap, ada org masukkan gula sikit kasi manis..misza org mana ek?

misza said...

orang Perak gak(Kampar@Mambang Diawan). kita orang buat kundas ni guna yis basah.